Täällä meillä kävi ihan mahdottoman hyvä tuuri. Päästiin paikalle ja katseltiin vähän ympäristöä. Ei infotaulua, ei tarinaa, vaikka hieman pihalla käveltiin ja tutkittiin. Oikeastaan mikään ei kertonut paikan historiasta tai tapahtumista. Rautatieasemakin oli kiinni. Käytiin kuitenkin vähän nykimässä oven kahvaa ja se oli auki. Sisälle kurkattuamme vastaan tuli joku paikallinen huoltomies tai vastaava, ja selitettiin sitten, että olemme historiaan pureutuvalla roadtripillä, ja kysyttiin, että osaisiko hän kertoa meille jotain Kuolemanradasta ja alueen historiasta. No tämä mies sattui olemaan kohtalaisen hyväkin tarinankertoja, ja uskon että saimme tässä paikassa kuulla tarinan, jota ei missään kirjoissa luekkaan. Tästä lisää kuvateksteissä.
Kuva on Hyrynsalmen rautatieasemalta. Täältä on alkanut natsien 1942-1944 rakentama 178 km pitkä "Kuolemanrata", jota oli rakentamassa pakkotyönä yli 3000 venäläistä sotavankia, puolalaista pakko-otettua työvelvollista ja saksalaista sotavankia. Rata rakennettiin rintaman huoltokuljetuksia varten ja sen rakentajat olivat Kenttärangaistusleiri III:n vankeja.
Vetäytyessään saksalaiset tuhosivat radan ja sen kiskomateriaali luovutettiin sotakorvauksina Neuvostoliitolle. Itse radan teki erikoiseksi se, että se oli kapearaiteinen. Sen leveys oli vain 750 mm (maailman yleisin raideleveys on 1435 mm). Myöhemmin rakennettu leveäraiteinen Hyrynsalmi-Taivalkoski osuus seurasi kenttäradan pohjaa aina Korvuan asemalle saakka.
Tämä rakennus on Hyrynsalmen rautatieasema. Sattumalta paikalla olleen "yleismies Jantusen" kertoman tarinan mukaan saksalainen upseeri ja Hyrynsalmen asemamestari ystävystyivät ja heistä tuli hyvinkin läheisiä. Kertojan mukaan jokaviikkoinen perjantai- ja ehkä lauantaipullokin avattiin ja juotiin usein yhdessä. Tämän johdosta, kun Saksa vetäytyi Hyrynsalmesta ja poltti kaikki tienoon rakennukset, juna-asema oli ainoa rakennus, joka säästettiin tuholta.
Tämä strategisestikin tärkeä pääteasema rakennettiin 1939. Saksalaiset räjäyttivät radan vetäytyessään 1944. Saksalaisella perusteellisuudella tehdyn miinoituksen takia kiskotuksen purkaminen osoittautui niin hitaaksi, että saataviaan kiirehtivälle Neuvostoliitolle annettiin radan tilalta muualta kerättyä kiskomateriaalia ja suoraan pystymetsästä tätä kiskotusmatkaa varten tehdyt kyllästämättömät ratapölkyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti