Mun piti aloittaa tää blogi
kirjoittamalla mun ja Tapsan Raatteentien reissusta, mut kun kävimme
katsomassa Tuntematon sotilas-näytelmän, päätin, että poikkean
alkuperäisestä suunnitelmasta ja kirjoittelen tämmösen
tavis-arvostelun, jos se vaikka rohkaisisi muitakin käymään
teatterissa ja katsomaan kyseisen näytelmän.
Tuntematon sotilas pyörii teatterissa
toukokuuhun saakka, joten aikaa on vielä. Haluan, että ihmiset,
jotka lukevat arvosteluni, pääsevät näkemään halutessaan
näytelmän myös itse.
En ole kovin kokenut teatterissa kävijä
ja nekin vähät kerrat olen käynyt Porissa. Ennen Tuntematonta
sotilasta paras esitys, jonka olen nähnyt, oli Rakastajat teatterin
”Dark side of the mime” joka oli hauskin, minkä olen livenä
nähnyt. Nauroin ihan vedet silmissä suurimman osan esityksestä.
Mutta nyt siis asiaan.
Kuten moni tietääkin, aihe kiinnostaa
minua jo ennestään. Olen lukenut Väinö Linnan Tuntemattoman
sotilaan pari kertaa ja tulipa sitä saman kirjan sensuroimatonkin
versio selailtua läpi kun se 2000-luvun alussa julkaistiin. Elokuvan
katson lähes vuosittain ja löytyy se myös dvd-hyllystäkin, jos
nyt itsenäisyyspäivänä sattuukin olemaan työvuoro, kun se tulee
televisiosta.
Esitys oli vanhan oluttehtaan tiloissa,
joka oli kätevästi muutettu teatteriksi. Alusta asti sain sellaisen
vaikutelman, että tämä on tehty kunnolla. Kun tulimme pihaan, näin
kuusia ja katkenneista laudoista rakennettuja aitoja valmistelemassa
katsojaa tulevaan näytökseen. Olipa siellä myös ehkä Säkylästä
tuotu sodan aikainen haupitsikin. Narikassa olevilla työntekijöilla
oli päällään sodanaikaisen uniformun näköiset paidat.
Sisäänkäynnin vierestä alkoi suht suuri anniskelualue.
Tarjoilijoina työskentelevillä naisilla oli päällään
huoltolottien asut ja myynnissä oluen lisäksi, mitäpä muutakaan
kuin kahvia ja munkkeja.
Anniskelualueen vieressä oli
sotaveteraanien kunniaksi tehty valokuvateos Viimeiseen mieheen, joka
koostui Kari Ahosen ottamista valokuvista joissa esiintyi 120
sotaveteraania ja lottaa Kaunialan sairaalassa. Tämä
valokuvanäyttely on avoinna myös esitysaikojen ulkopuolella ja on
ilmainen.
Kun jonotimme teatterisaliin huomasin
sivusilmällä sisäänkäynnin vieressä astian, jonka sisältö
valkeni myöhemmin. Korvatulppia.
Kun Tapsa varaili lippuja, ajattelimme,
että torstai-illalla ei varmaankaan kovin kauheaa ruuhkaa ole, kun
ottaa huomioon, että näytelmä on pyorinyt jo muutaman viikon.
Olimme väärässä. Esitys oli loppuunmyyty, tai en ainakaan tyhjää
penkkiä löytänyt, kun ympärilleni katselin.
Esiintymislava oli rakennettu
liikuteltavista korokkeista, jotka siirtelemällä muodostuivat muun
muassa juoksuhaudoiksi ja poteroiksi. Näyttämön perällä oli myös
kohtalaisen jyrkästi ylöspäin nouseva ”koroke”, joka
mahdollisti hienoja kohtauksia näytelmän aikana ja antoi syvyyttä
sotatantereelle.
Jo esityksen alkupuolella selvisi miksi
yleisölle oli jaossa korvatulppia. Esiintyjät käyttivät aseissaan
paukkupanoksia, joista jokaisen latausliikkeen yhteydessä vanha
hylsy lensi lattialle. Realistista sanoisin. Paukkupanokset myös
kuulostivat oikeilta luodeilta. Sotilaat heittelivät kranaatteja ja
ylilentävistä lentokoneista putoavat pommit olivat vieläkin
realistisempia kun näytelmässä käytettiin lisätehosteena pieniä
ilotulitteita. Kranaatin räjähtäessä hiekka pöllähti ja
pyrotekniikan avulla löivät myös liekkiä.
Katsojien yli lentävien lentokoneiden
äänitehosteet kuulostivat todella aidoilta. Uskon että lavasteen,
savukone, ym. tehosteet antavat hyvinkin aidon tunnun sodasta.
Strobovalot korostavat hienosti eri tilanteita, ja kun katselin
täynnä valoja olevaa kattoa huomasin, että eipä ole tässä
näytelmässä valoissakaan pihistelty.
Taustalla lähes koko ajan soiva sello
ja pienomusiikki loi hienon tunnelman esityksen eri vaiheissa.
Tämäkin oli tietysti livenä.
Näin suurella lavalla väkeäkin
tarvittiin paljon. En voinut olla huomaamatta, että joitakin
näyttelijöitä jouduttiin jopa kierrättämään, mutta se ei
häirinnyt sen enempää.
Vesa Haltsosen Koskela oli juuri niin
hyvä tyyppi, kuin hänen kuuluukin. Reilu pomo ja yksi jätkistä.
Pekka Hännisen Hietanen taas koko ajan äänessä ja tarinaa
iskemässä. Rokka, jota näytteli Turkka Mastomäki, näytteli hyvin
gonahtanutta jermua ja sitä katsellessa tuli itsellekkin sellainen
olo että jättäkää se nyt rauhaan, se on sotasankari.
Joonas-Petteri Niemisen Mäkilä sai näytelmän ensimmäiset naurut.
Jos nyt jotain negatiivista pitää
sanoa niin Rokkaa esittävän Turkka Mastomäen puheesta ei aina saanut
ihan selvää, tosin laukausten ja pommien rajähdysten vuoksi
muidenkin puhe välillä jäi kuulematta. Itsellä ei suurta ongelmaa ollut,
mutta niiden joille Tuntematon sotilas ei ole tuttu, (onko niitä)
saattaa äänitehosteiden, pommien ja esityksen nopean tahdin vuoksi
olla ajoittain hankala seurata esityksen kulkua.
Christian Lindroosiin Tuntematon
sotilas on uskollinen lähdemateriaalille ja siitä tehdylle
elokuvalle olematta kuitenkaan kopio elokuvasta. Suuria yllätyksiä
näytelmä ei tuo, mutta ovathan kirja ja ensimmäinen elokuva
klassikkoteoksia. Ehkä on ihan hyvä ettei sitä ole liikaa
sörkitty.
Porin Teatterin Tuntematon sotilas on
paras näytelmä mitä olen ikinä nähnyt. Tässä kokonaisuudessa
mitään ei ole jätetty puolitiehen, vaan kaikki, ohjaus, lavastus,
puvustus ja valosuunnittelu sekä tietysti näyttelijätyö ynnä
kaikki muu on tehty viimeisen päälle ja sitä on ilo seurata.
Avovaimolle tuossa sanoinkin, että jos
hän haluaa lähteä teatteriin katsomaan näytelmän, lähden
ilomielin katsomaan sen uudestaan.
Vaikka näytelmän aihe on vakava,
siihen on myös saatu paljon huumoria mukaan ja joissakin
kohtauksissa saa ihan tosissaan jopa nauraakkin.
Näytelmän pituus on n. kolme tuntia
(sisältää väliajan) jonka vuoksi pyllykään ei pääse
puutumaan.
Jos siis aihe kiinnostaa, tämä on
”must see” näytelmä, ja vaikka ei kiinnostaisikaan, niin
kuuluuhan Tuntematon sotilas nyt yleissivistykseenkin.
Tässä elämäni ensimmäinen
teatteriarvio.
Kiitos ja hei!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti